Kdy začíná okamžik umírání? Básnící to za nás řekli
nesčíslněkrát: „Umíráme od kolébky do hrobu.“
Je v tom kus pravdy, ale přesto se nám nechce věřit,
když pozorujeme čilé malé nemluvně, které sebou neustále si je, že už vlastně
začíná proces umírání, ani se nám nechce věřit, že už u něho začíná proces
stárnutí. Přesto však víme, že stárneme každým rokem, měsícem, dnem, hodinou,
minutou ba i vteřinou. Od jistého věku jako by se tempo času pro nás zrychlilo,
týden, měsíc, rok uplynou jak voda. Víme, že to najednou nějak rychle běží, a
přesto si nechceme připustit, že výrazně stárneme. Pro útěchu si říkáme: děti
nám stárnou.
Děti mají děti a my vnuky a ti šťastnější najednou
i pravnuky a ti nejšťastnější dokonce prapravnuky. Měli bychom si od sebe tedy
oddělit dva procesy: proces stárnutí a
proces umírání, i když ten první nás
čím dále blíže postrkuje k tomu druhému, a to druhé ke smrti.
Ke smrti mají různé epochy různý vztah. To není
nyní předmětem našeho uvažování. Horší je, když jsou ideologie, jak říká básník
Fr. Halas:
dělají, jako by
nebyla smrt, jako by se nebáli…
Takovou ideologií byla u nás do nedávná oficiálně
panující ideologie materialismu. Nemysleme si, nebyla rozšířena jen na země
východní Evropy, materialismus ovládá čile ideologie konzumních společností,
naši nevyjímaje: honba za ziskem, za tím, abychom se měli jen dobře, tvrdě
naplňuje heslo: Carpe diem! Trhej dne, ano trháme často ze dne neurvale, jako
by nebylo smrti. Občas nám ji připomene delší nebo kratší pobyt v nemocnici
nebo někoho z našich blízkých.
O smrti, spíše však o zdánlivé smrti, se začalo
výrazněji hovořit, když se objevila kniha R.
Moodyho: „Život po životě“. Ale ta nedělala ještě tečku za naším životem,
sesbírala případy, kdy jsme si se smrtí jakoby zakoketovali.
Kdy nastává smrt? Starší filozofové to měli
jednoduché a byli přitom pravdě nejblíže. Smrt nastává v okamžiku, kdy se duše
oddělí od těla. Když se stalo neslušným hovořit o duši, tak se smrt již také
nedefinovala jako odpoutání duše od těla, ale jako skončení všech fyziologic kých
funkcí v organismu. Srdce přestalo bít, mozkové vlny přestaly vykazovat
jakoukoli aktivitu.
Začalo se hovořit o klinické smrti. Myslím, že to bylo docela správné označení, protože
klinická smrt nevylučovala ještě případné jiné fáze smrti a mezi nimi i fázi
konečnou. Před několika lety byl prof. G.
A. Sergejev, petrohradský kybernetik a fyziolog, autorem různých variant
distančních čidel. Ta zaznamenávala energetické změny v okolí organismu, nejen
tepelné. Najednou zjišťoval, že některá jeho čidla vykazují činnost ještě
určitou dobu po konstatování, že nastala klinická smrt. A to zcela vždy.
Dokonalejší přístrojovou technikou udělal malý krůček za práh klinické smrti.
Horlivě jsme svého času začali překládat Moodyho,
zpočátku vycházel jako samizdatové vydání, a zapomněli jsme, že máme vlastního „průvodce
umíráním“, a troufnu si říci mnohem kompetentnějšího, Břetislava Kafku. Ve své knize „Nové základy experimentální
psychologie“ (Červený Kostelec, 1947) se snažil rozlišit různé fáze spojené s
umíráním a se smrtí: rozlišoval fázi umírání, fázi klinické smrti, fázi po
klinické smrti a smrt skutečnou.
Kafka ani na chvíli nepochyboval, že duše je to, co
činí lidské tělo živým a že odpoutáním duše od těla nastává smrt. Dovolte nám,
abychom se s vámi podělili o jeho zkušenosti, které vycházejí jak z jeho
publikací, tak z dlouhých rozhovorů, které jsme na toto téma spolu vedli.
Kafka si kladl otázku, jak je duše spojena s tělem
a jak se postupně od těla odpoutává. Musíme zde zavést dva pojmy, které on
užíval: magnetismus tělesný a fluid oduší.
Magnetismus
tělesný podle něho vzniká v protoplazmě buněk, je to
síla, pomocí které můžeme léčit a předávat ji jiným organismům. Pohybuje se
velice pomalu.
Jako jistá paralela k tělesnému magnetismu bylo
dnes moderně definováno biologické
plazma. Chápeme jej jako soubor známých energetických forem generovaných
lidským organismem, které tvoří samostatnou energetickou síť uvnitř a vně
organismu a odráží v sobě náš psychosomatický stav. Při procesu léčitelském – bioterapii vlastně dochází k působení
jednoho biologického plazmatu na druhý, s cílem, aby došlo k zlepšení
zdravotního stavu u nemocného organismu. Podle Kafky tělesný magnetismus, i
když má blahodárné účinky, je stále ještě dosti hrubou silou. Má však tu
výhodu, že ho můžeme vědomě ovládat.
Fluid oduší podle Kafky je velejemnou látkou vznikající z jader buněk, je rovněž
hmotné povahy, avšak má úlohu spojovacího článku mezi tělem a duší. Může se
pohybovat neobyčejně rychle, odpoutávat se od těla na velké vzdálenosti, duše v
transcendentálním stavu ho
nepotřebuje. Fluid oduší však potřebuje tělo, aby mohlo sledovat vlastní duši
ve výjimečných stavech. Tělesný magnetismus a fluid oduší jsou na sobě
nezávislé a každý z nich tvoří v těle vlastní systém.
Člověk a každý z živočichů dostal do vínku jisté
množství fluidu oduší, této zářivé energie, spojnice těla a duše. Člověk pro
délku 100-120 let, liška 10 let, orel 80 let, želva 140 let atd. Záleží na nás,
jestli ji dříve nebo později prohospodaříme a také, chcete-li, na našem osudu.
Možná, že časem budeme více znát o podstatě fluidu
oduší a že tyto otázky vzbudí zájem vědy.
Průběh umírání Kafka
sledoval u mnoha lidí za pomocí svých nejlepších subjektů. Ty uváděl do
hlubokých hypnotických stavů, což jim umožňovalo sledovat charakteristiku
fluidu oduší, jeho postupné vyprchávání a stahování se tělem od nohou a rukou
směrem k ramenům a nakonec jeho poslední shromažďování kolem hlavy.
Je známo, že poté, co Sokrates vypil číši svého
smrtelného nápoje, ještě stačil zaznamenat a diktovat své pocity umírání. V
podstatě byly shodné s konstatováním Kafkových subjektů.
Podle toho, jak rychle docházelo k zmenšování a
uvolňování fluidu oduší, zkušený subjekt mohl s přesností na hodinu určit
příchod smrti. Kafkovi subjekti se často rozcházeli s míněním lékařů. Např. 3.
září 1923 byl Kafka povolán ke
známému p. B. v Horním Kostelci, aby se subjekt vyjádřil k jeho chorobě. Lékaři
nebrali stav pacienta vážně a vůbec nepřipouštěli, že by nemoc mohla končit
smrtí. Subjekt však konstatoval, že veškeré buňky u nohou odumírají a že
dochází k odpoutávání oduší. Naopak, že vidí silné vyzařování při hlavě a na
prsou a hromadění oduší na povrchu těla. Subjekt ještě chvíli nemocného
pozoroval a pak prohlásil, že k zásadní změně dojde již za čtyřiadvacet hodin,
kdy bude zcela zřejmé, že je konec neodvratný a že v několika dnech nemocný
zemře. Stalo se tak 7. září. Nemocný zemřel ve věku osmadvaceti let.
V jiném případě subjekt u pacientky L. konstatoval,
že došlo k uvolnění pětapadesáti procent oduší, a z rychlosti uvolňování dospěl
k závěru, že dojde ke smrti za dva měsíce.
Jestliže byl Kafka povolán se subjektem k nemocnému
několik dní před smrtí, většinou subjekt konstatoval na hodinu přesně, kdy nasta
ne smrt. U lidí sešlých věkem nebo dlouhodobě nemocných dochází k umírání, jak
jsme si řekli u pacientky L., poměrně dlouhou dobu před smrti.
Většinou 10 až 20 hodin před smrtí, kdy došlo již k
převážnému uvolnění oduší, nastává u umírajícího nenadálá úleva, která je často
mylně chápána jako obrat k lepšímu, proto také existuje staré přísloví:
„Před smrtí se
každý vylepší.“
Dochází k ochabování smyslů, dostavuje se pocit
sladké únavy, jakási svoboda, volnost duše s příjemnými pocity. Nejprve odumírá
hmat, pak zrak a nakonec sluch.
Tím jak dochází k postupnému uvolňování oduší,
začne se člověk jakoby šířit do prostoru. Velice citlivě reagují na toto
uvolňování některá zvířata, např. psi, ti začnou zdánlivě bezdůvodně výt nebo
přilétá sýček a svým nepříjemným houkáním ohlašuje smrt. Např. k Masarykovu
oknu na zámku v Lánech začal přilétat sýček a ohlašovat smrt. Masaryk se několikrát ptal:
„Co ten pták
tady chce?“
Tato možnost šíření se do prostoru nám také
vysvětluje záhadná zjevení se umírajících několik hodin před smrtí na zcela
odlehlých místech. Roku 1925, když umíral slavný polský spisovatel, nositel
Nobelovy ceny, Vladislav Reymont, zjevil se svému příteli, spisovateli a
básníkovi, Stanislavu Przybyszewskému:
„V nešťastnou noc se mi zjevil, aby mi oznámil
svoji smrt. Několik hodin před tím, než se Varšava dozvěděla o jeho skonu,
věděl jsem, že již není na světě“.
Dostali jsme k první fázi umírání, k umírání před
klinickou smrtí, která není fází konečnou. Snad zbývá ještě říci, když jsme
přesvědčeni, že už tato první fáze u nemocného neodvratně nastala, že se máme
chovat důstojně a uvědomovat si, že svým nevhodným jednáním, zbytečným
zoufalstvím, vyvoláváním rozruchu a zmatku, zabraňujeme klidnému odchodu
umírajícího. Konec je zde, a to, že na nás umírající již nereaguje, neznamená,
že nás nevnímá a že o nás všechno neví.
Zůstaňme ještě chvilku u přechodného stavu umírání
mezi krátkými okamžiky před klinickou smrtí a těsně po ní.
Zdálo by se, že většina umírajících již neprojevuje
zájem o své okolí, jako by se přestali již zajímat o věci pozemské. Přesto však
citlivě reagují na své okolí, zejména tehdy, když odchod duše z těla rušíme
nářkem, voláním a pláčem, pak ji poutáme zpět k tělu, jak Kafkovi subjekti
mnohokrát potvrzovali: „Duše nás vidí a slyší bez prostřednictví smyslů,
nechápe stav, ve kterém se nacházíme, nechápe naše počínání, a proč pláčeme,
chtěla by znovu oživit tělo, mluvit a nechápe, proč neodpovídáme na její přímé
hovoření k nám o tom, že žije ještě mezi námi.“
Jak je z mnoha experimentů patrno, odpoutávání duše
od těla je plynulým procesem. Mnohé případy i z běžného umírání nám to
potvrzují, zejména když staří lidé umírali v okruhu svých blízkých. Hlava
mnohokráte bezvládně klesla na lůžko, znovu se nadzvedá a šeptající rty nám
chtějí ještě něco sdělit, často to jsou věci s běžnými lidskými starostmi.
Kafka uváděl příhodu starého umírajícího hospodáře, kde se už také
projevovala, díky procesu umírání, schopnost duše šířit se do prostoru. Zdánlivě
zemřelý hospodář se najednou nadzvedl na lůžku a přítomným říká:
„Běžte na dvůr,
kradou vám slepice.“
Nikdo na to nedbal, jen si říkali, jak tatínek
ještě do poslední chvíle je spjat s rodným krovem. Až teprve, když se znovu
nadzvedl a opakoval:
„Vždyť vám
říkám, že vám kradou slepice!“
Tak si řekli, musíme mu pro klid jeho duše vyhovět.
A jaké bylo jejich překvapení, když viděli na dvoře dvě postavy, jak do pytlů
házely slepice. Snad je to příliš prozaická příhoda spojená se stavem umírání,
ale hospodář celý život neznal nic jiného než dřinu a starosti, a ty mu zůstaly
až do posledního okamžiku.
Po tomto přechodném období nastává již perioda,
kterou bychom mohli nazvat umíráním po klinické smrti. A ta je zejména výrazná,
když došlo k náhlé nečekané smrti, k havárii, k zastřelení, ke katastrofě. V
takovýchto případech náš organismus byl při plné síle, a tehdy dochází k
pozvolnému odpoutávání duše od těla. Většinou však po třiceti hodinách od smrti
je již duše s oduším spojena velice slabě a nereaguje na naše výzvy. Pokusné
osoby vysvětlují, že odpoutání duše od hmoty oduší je již značné a že náš vliv
na duši je již slabý.
Kafka byl často volán k právě zemřelému, aby pomocí subjektu se zeptal, kde
je např. schovaná závěť zemřelého nebo jak si přeje rozdělení majetku mezi
pozůstalé. Ne vždy byli všichni spokojeni.
Duše se odpoutává od hmoty těla a projevuje se v
plné dokonalosti všech svých mohutností, respektive dostává možnost jich na
určitou dobu okusit – plnou mohutnost rozumovou, poznávací, citovou, volní, blaženost
a neskonalou lásku. Tento stav prožívá aspoň na okamžik každý při své smrti, ať
byl jeho život jakýkoliv.
Tento stav společně s umírajícími prožívali také
Kafkovi subjekti, při těchto okamžicích nevýslovného blaha prohlašovali, že
chtějí odejít s umírajícím, proč se vracet zpět do našeho „slzavého údolí“.
Protože Kafka tento stav nemohl předpokládat, tak s ním také nepočítal a musel
využít své silné vůle, aby rovněž jeho subjekti nechtěli odpoutat svou duši od
těla. Při dalších experimentech se již pojistil předem vhodnou sugescí. Často
mu také pomohla další fáze v procesu umírání po klinické smrti, kterou nazýval
osobním soudem.
Duše opouští šedou kůru mozkovou a přichází do
zvláštního stavu pasivity, ochrnutí vůle a neuplatňuje své svobodné myšlení.
Sama duše ve svých mohutnostech si uvědomí jakoby jediným pohledem celý svůj
život. Vidí všechny své skutky dobré i zlé. Nic z našeho jednání se neztrácí.
Ze záznamů v informačním poli má duše
najednou možnost odečíst celý svůj život. Když duše začala vidět své nedobré
skutky, začala se chvět, prožívat stavy úzkosti, tehdy Kafkovi subjekti jej
začali prosit, aby již nemuseli nadále sledovat umírajícího, nechtěli být
spoluúčastní na jeho stavech.
Stojíme najednou, a zase ne poprvé, před
skutečností, že umírání probíhá ve dvou obdobích: před klinickou smrtí a po
klinické smrti. Tato období jsou také popisována v Tibetské knize mrtvých nebo
v Egyptské knize mrtvých. Jsou v nich zaznamenány rituály, které se týkají obou
období. Jsou v nich pokyny jak doprovázet duši od okamžiku klinické smrti.
Podobné informace obsahuje předpis ceremoniálů týkajícího se umírání a smrti
papeže. Pro nás je však pozoruhodné, že poznatky starých civilizací v některých
směrech byly shodně potvrzeny novou experimentální formou. Kafka nebyl ovlivněn Tibetskou ani Egyptskou knihou mrtvých, neznal
je, a přitom v mnoha závěrech se s nimi shoduje, v některých je nevylučuje, ale
v některých se s nimi rozchází.
Podstatné je pro nás to, v čem jsou tyto poznatky
shodné: po konstatování klinické smrti lékařem, je různě dlouhé období,
trvající až tři dny, kdy umírání, přesněji řečeno odpoutávání duše od těla,
pokračuje, a v kterém by nám umírající neměl být lhostejný. V této době bychom
mu osobním přispěním plného sebrání mysli měli pomoci překlenout úskalí a
těžkosti spojené s jeho předchozím životem nebo je aspoň zmírnit, ať již byl
jeho život jakýkoliv. Měli bychom na umírajícího působit myšlenkou i živým
slovem. Budeme to také sami jednou potřebovat. Samozřejmě osobou nejpovolanější
by měl být kněz.
Nikdo z nás neví dne ani hodiny, kdy si zubatá, jak
se obrazně říká, pro nás přijde. Kafka si zejména na základě úzkostných stavů
svých subjektů, které prožívali při sledování období umírání po klinické smrti, začal uvědomovat, že
bychom neměli nechávat nic náhodě, ani svůj okamžik poslední. A proto bychom
denně měli prosit za odpuštění toho, co jsme nedobrého vykonali, a prosit o
vzbuzení opravdové lítosti, až to pro nás bude nejvíce třeba. To vše si máme
ukládat do našeho informačního pole – protonace, abychom se měli o co opřít,
protože v našich hodinách posledních nebude třeba nikdo nablízku, aby nás
pomohl převést z jednoho břehu na druhý.
Pro úplnost je třeba se zmínit o koncepci, která se
nám jeví jako mylná, avšak pro značné množství lidí, zejména v Latinské
Americe, je neoddiskutovatelnou skutečností. A sice jak se k procesu umírání
staví stoupenci spiritismu. I tak
vyspělý badatel v oblasti psychotroniky, Ch.
Richet, nositel Nobelovy ceny, spiritistickou koncepci považoval občas za
možnou. Stoupenci spiritismu byli také dva velcí angličtí fyzici, W. Crookes a O. Lodge.
Spiritisté se domnívají, že smrt je vlastně
přechodem z jednoho života do druhého. V tomto směru budeme s nimi zřejmě
zajedno. Mnohá náboženství rovněž předpokládají jistou formu existence po tom,
čemu říkáme klinická smrt, avšak u spiritistů, jak vyplývá z různých jejich
výkladů, se toho příliš smrtí nemění. V pozemském životě se třeba vesele
pokračuje dál. A navíc máme možnost se zemřelými komunikovat.
Když se O. Lodge „spojil“ se svým zemřelým synem
padlým za první světové války prostřednictvím spiritistického média, dozvěděl
se, že tam na „druhé straně“ mají stejné domy jako tady, že se na denním
pořádku pro něho nic nezměnilo, snad si ráno více pospí, pak si jde na anglickou
snídani, dobrý oběd, čtou si a podle nálady, jak to koho baví, později
odpoledne si jdou zatančit. Protože médium přesně popsalo celou řadu detailů ze
života Lodgeova syna, které vůbec nemohlo znát a které znal pouze sám otec, O. Lodge nepochyboval o tom, že médiem
předložené informace se zakládají na pravdě a byl spokojen.
My však předpokládáme, že médium využilo svých
schopností odečítat informace z informačního pole, případně je odečítalo i z
rozrušeného otce. Rozlišujeme tedy mezi možností existence duše po smrti a mezi
možnosti s touto duší kdykoliv a v kterékoliv době rozmlouvat z naší vlastní
vůle, jen na základě našich přání nebo zvědavosti. To považujeme za nereálné.
Ani to, že ve výpovědi média se objevuje mnoho konkrétních faktů týkajících se
zemřelého, není toho důkazem, je to pouze důkazem jasnovidných a telepatických
schopností média. Vše ostatní je odvislé od uvěření, že je možné se zemřelým
rozmlouvat.
Většinou tomu věří všichni přítomní na seanci a
vůbec již o tom nepochybuje samotné médium. Kde se mu nedostává faktů, pomůže
si fantazií, která zejména při využívání takřka neohraničených možností
podvědomí je nezměrná.
Snad bychom se ještě v závěru měli zmínit o tom,
zda čerstvé hroby září. O tomto jevu se píše mnohokrát v různých literárních
pramenech, a to nezávisle na sobě. Mnozí se domnívají, že je to důkazem toho,
že ještě duše přetrvává v těle i mnoho měsíců po pohřbení zemřelého.
Kafkovi subjekti mnohokrát v hypnotickém stavu
určovali na hřbitově čerstvé hroby, které podle nich intenzivně vyzařovaly.
Vysvětlovali to tím, že z jader buněk se ještě po několik měsíců, až jednoho
roku, uvolňuje jistá energie. Intenzita záření je odvislá od rychlosti rozpadu
těla zemřelého a od charakteru půdy, v které se nachází.
Po našem obecnějším úvodu o umírání můžeme
konstatovat, že pan páter má s námi shodný názor. Byl přesvědčen, že jedna z
největších záhad je vztah mezi hmotou a
duší, a říkával:
„To je asi jako vztah mezi asymptotou a hyperbolou,
kdesi se to stýká a snad to poznám, až budu umírat a pak snad také budu vědět,
kde je společná hranice mezi duší a hmotou. Že je mezi nimi spolupráce, o tom
nepochybuji, ale popsat tu techniku spolupráce, to je snad nemožné. Škoda, že
stále tak málo známe o umírání.“
Pan páter uváděl příklad, jak jednou v poledne,
bylo to v neděli, měl si za ním přijít jeden pacient pro diagnózu. Řekl si
tedy, že ji připraví předem. Ale stále mu to nešlo, jako by se mezi pacienta,
na kterého se snažil soustředit, stále pletlo něco jiného. A teď najednou ví,
že je to jeho známý advokát z Klatov, s kterým byli dobří přátelé, a ten v
pátek večer zemřel. Vždy, když se chtěl pan páter přiblížit k umírajícímu, tzn.
i k tomu, u kterého byla již konstatována klinická smrt, přibližoval se mu
otázkou, co si přeje a čím by mu mohl pomoci.
V případě úmrti advokáta dostal od něho odpověď,
aby poděkoval ženě a synovi, že se o něho dobře do poslední chvíle starali a že
má velkou radost, že byl zaopatřen. Ptal se jej znovu, zda ještě něco
nepotřebuje a on poprosil, aby za něj byly ještě slouženy mše. Zvykem bývalo
sloužit třicet mší. Pan páter mu tedy navrhl, že se postará o odsloužení
třiceti mší a on mu na to jakoby řekl: ne, devětadvacet. Páter měl pocit, že ho
již více ten člověk nepotřebuje, tak se stáhl zpět do sebe a najednou bez problémů
se mu rozeběhla diagnóza, která mu stále nešla. Kontak se zemřelým učinil
devětatřicet hodin po jeho smrti.
Pan páter ze zkušeností při snahách spojit se s
umírajícími dospěl k závěru, že kontakt může navázat v průměru do 45 hodin po
konstatování klinické smrti. Pan páter stále přemýšlel, proč advokát chtěl
jenom 29 mší a ne 30, jak bylo zvykem. Záhada se mu rozluštila o pohřbu, když o
tom vyprávěl klatovskému knězi. Ten mu řekl:
„To je přece jasné, já jsem hned, jak jsem se
dozvěděl, že zemřel, už jednu mši odsloužil.“
Když pan páter pracoval v pivovaře, tak v
laboratoři byla zaměstnána jedna mladá paní, která byla rozvedená a měla
holčičku. Rozvod si zavinila sama a příliš dobře nežila. Jednoho dne mu bývalí
spoluzaměstnanci zavolali, že minulého dne zemřela. Protože p, páter věděl, jak
žila lehkovážně, považoval za svoji povinnost se s ní ihned spojit. Našel její
duši ve strašném neklidu, jako by pobíhala zcela bez cíle a nevěděla, kam jde.
Položil jí otázku:
„Víš, kde jsi?“
Odpověděla mu:
„Ležím v márnici.“
Rychle pan páter přemýšlel, jak jí pomoci, aby se
uklidnila. Dal jí příkaz, aby si představila Pana Ježíše. Chvilku to trvalo a
najednou měl pocit postupného zklidňování a jakéhosi záblesku naděje. Začal se
na ni o to více soustřeďovat, aby u ní pomohl vzbudit skutečnou lítost a pak
neklid zcela zmizel. V duchu si říkal:
„Abych ji z toho skutečně ze všeho dostal, tak to
bude ‚stát‘ odsloužení aspoň padesáti mší svatých. A také jsem je za ni
odsloužil.“
Pan páter rovněž rozlišoval dvojí smrt, klinickou,
jak jsme si řekli a pak skutečnou, kdy docházelo k odloučení duše od těla. Při
této druhé formě smrti, tedy již definitivní, se mu začalo najednou ozývat
etické hledisko. Jevilo se mu, že je velký rozdíl mezi člověkem spravedlivým a
nespravedlivým. Nespravedlivý vlastně není vůbec hoden být člověkem. U
spravedlivého člověka se mu zdálo, že si jakoby jednou provždy zachoval možnost
být ve spojení s hmotou, protože ji nezneužíval, takže s ní duše může
komunikovat.
Jsou mnohé případy, které se nám jeví, jako by
mrtvý zase přišel a třeba nás varoval. (Můžeme však také uvažovat i o jiném
vysvětlení, a sice, že naše podvědomí nám samo vyhodnotilo nebezpečí, kterému
jsme vystaveni a jako by se „transformovalo“ do nějakého našeho blízkého
zemřelého, a touto formou nás varovalo). Nelze zcela vyloučit, že zřejmě podle
nějakých přísných zákonů má mrtvý možnost, aby se projevil prostřednictvím
hmoty, ale jenom zase jen k vykonání dobra, jak byl zvyklý po celý život.
Zatímco nespravedlivý člověk, který vlastně hmoty zneužíval, tuto schopnost
ztratil jednou pro vždy.
„Černou magií,“ říkal pan páter, „nám může nekalý
mág, jestliže nežijeme právě spravedlivě a jsme bez víry, škodit, ale to jen za
svého života. Po smrti však už nikdy, protože ztratil již právo jakékoliv komunikace
s naším současným světem.“
Samozřejmě, že věčný
archiv, kde je všechno uchováno, nepodléhá času ani zkáze. V něm se
neztratí ani slůvko, ani naše vášně, ani nezkrocené výboje volní. Teprve
teologie mu dává smysl a vysvětlení, protože je zachován pro poslední soud. To
bylo kredem pana pátera.
Věčný koloběh
Když se p, páter zamýšlel nad věčným koloběhem v
přírodě, jeho uvažování probíhalo přibližně následujícím způsobem. Odumřelé
tělo, vlastně mrtvá hmota, má ve světě jakoby pokračování v pevném řádu. Jako
by toužila zase se existenčně zdokonalit a znovu povýšit. Přebere si ji a
využije z ní co potřebuje třeba rostlina, a tak se mrtvá hmota spojí s
principem vegetativním, který z ní udělá zase živou hmotu, roste a kvete. Teď z
ní může mít užitek člověk jako z byliny nebo jako zvířata z potravy a princip
vegetativní je povýšen na princip živočišný. Nejvyššího povýšení se dostává
mrtvé hmotě v živém těle člověka, protože zde je již živá hmota připravena na
nejvyšší povýšení, na spojení s nesmrtelnou duší.
Při procesu umírání jakoby ještě nedávno živá hmota
byla vržena do průběhu mechanických a fyzikálně-chemických procesů. Jakoby ten
princip, který ji zvedl na stupeň nejvyšší, jí najednou řekl: jdi pryč, já už
tě nepotřebuji.
A teď zde vyvstává otázka, co se děje s duší.
Materialismus se tímto problémem vůbec nezabývá, protože hmota je cílem sama o
sobě, cílem posledním, proto se také o smrti nechtělo hovořit, jako by
neexistovala, přitom právě materialisté z ní měli ten největší strach a zuby
nehty lpěli na životě nebo problémy života řešili zbabělou sebevraždou. To byl
také jeden z důvodů, proč jasnovidnost nesměla existovat, protože se začala
dívat jaksi až za hrob.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára