Co je paměť, na to máme mnoho uspokojivých
definicí, ale jak vzniká, jak probíhá, tady už zcela uspokojivou odpověď ihned
neposkytneme. Pana pátera samozřejmě také zajímaly degenerační procesy paměti a
při jejich vysvětlování se opíral o hypotézu vyslovenou B. Kafkou, o hypotézu existence ESPLAN. B. Kafka esplana chápal
jako sídlo paměti. Jak mu je opakovaně popisovali jeho subjekti, představoval
si je jako jakési fluidové obláčky, které se zatím svým subtilním charakterem
vymykají našim možnostem nějakým přímým nebo nepřímým způsobem je blíže popsat
nebo je registrovat.
Tyto obláčky pronikají naši šedou kůrou mozkovou,
od níž přijímají myšlenkové vzruchy. Na každý neuron připadá několik set esplan
a do nich se denně ukládá vše, co jsme zažili nebo o čem jsme přemýšleli.
Jakmile zaktivizujeme naše myšlení a začneme
vzpomínat, probudí se, nebo vyjádřeno jinak, rozkmitají ta esplana, která mají
vztah k naší vzpomínce nebo předmětu přemýšlení. Tak si také lze vysvětlit
vznik myšlenkových asociací.
Nejdůležitější jsou pro nás esplana tzv. panenská
(jak je pojmenovával Kafka), která vznikají v dětství a v mládí. Ta mají
schopnost nejsilněji uchovávat naše vzpomínky. Čím jsme starší, tím jsou naše
esplana ochablejší. Takže pravdu měl můj bývalý představený, prof. J. Dobiáš,
když říkal:
„Učit se musíme neustále, protože si musíme
opakovat to, co jsme se naučili, a ke stáří si musíme dokonce opakovat i to, co
jsme si vymysleli a napsali.“
Pan páter se ztotožňoval s Kafkovou hypotézou
esplan a dodával, že ve středním a v pozdním věku nově vznikající esplana jsou
již do značné míry degenerovaná a s přibývajícím stářím se již obnovují minimálně.
Proto si lehko vzpomeneme na to, co jsme zažili v pěti letech, ale již nevíme,
co bylo před pěti minutami.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára